Tällaiselta näyttää Memoton kehittelemä minikamera:
(Huomioi, että kyseessä jälleen yksi yritys, joka käyttää Vimeota promotakseen tuotettaan.)
Kyseinen video ja keskustelu herätti ainakin itsessäni paljon kiinnostusta, kun valokuvaus ja elämän tärkeiden muistojen kuviksi taltioiminen on lähellä sydäntäni. Sinänsä aika jännä uusi vekotin tulossa markkinoille, joka tekee elämästämme taas astetta helpompaa. Tuota olisi ainakin kiva kokeilla muutama päivä, mutta kyseenalaistan sen funktion kuitenkin. Menettääkö valokuvaus totaalisesti arvonsa, jos kuvia pystyy jatkossa napsimaan tuosta noin vaan ilman, että edes tekee mitään?
En voinut olla nauramatta Henkka Hyppösen "hieman" sarkastiselle kommentille laitteesta: "Vuorokaudessa napatut 2 880 ikimuistoista otosta voi sitten ladata sosiaaliseen mediaan muiden ihmisten riemuksi. Siellä onkin tähän saakka ollut aivan liian vähän kuvia näyttöpäätteistä, ruokalan linjastoista, vessan seinistä, autojen kojelaudoista ja suppilovahveroista. Mutta nyt saadaan korjaus tähänkin!"
Koko keskustelun voit katsoa täältä kohdasta 33:45 eteenpäin.
Koko keskustelun voit katsoa täältä kohdasta 33:45 eteenpäin.
Mitä sinä tuumit kamerasta, onko tämä mielestäsi hyvä vai huono uutinen?
Huono uutinen. Ja valokuva menetti jo silloin ison osan merkityksestään kun siirryttiin digikuviin, eikä enää tarvinnut miettiä kuvan ottamista. Ei ollut enää rahallista merkitystä, otanko kuvan vai sata kuvaa.
VastaaPoistaMuistaakseni ohjelmassa Tuomas Kyrö heitti ilmoille 7 kuvan ajatuksen. Laittoi miettimään, että miten itse valitsisin mitkä 7 kuvaa olisi ne tärkeät. Vaikea valinta!
VastaaPoistaVaikka olen melko intohimoinen harrtelijakuvaaja, en silti syty ajatukseen, että minilaite kuvaisi jatkuvasti koko elämää. Kaikkea EI tarvitse dokumentoida, eli minun mielestäni tämä on HUONO UUTINEN. Laite on todellinen turhake.
Mielestäni tämä 7 kuvan idea on hyvä. Valinta tosin olisi vaikea. Näin visuaalisen kulttuurin aikakaudella tulee joskus pohtineeksi sitä mikä on tekstin merkitys. Osataankohan kohta enää kirjoittaakaan tai tarvitseeko kirjoitustaitoa. Entä lukutaito. Jos vaan kuunnellaan kuvia. Entä kannattaako avata suutakaan jos vaikka vaan ajattelisi ja joku ymmärtäisi.
VastaaPoista