"Tykkää meistä ja niin voit voittaa tämän ja tämän!" Veikkaan, että lähes jokainen Facebookia suhteellisen aktiivisesti seuraava on törmännyt vastaavanlaiseen viestintään, jossa yritykset houkuttelevat kilpailujen avulla kuluttajia tykkäämään heidän FB-sivustoistaan.
Tehokasta, houkuttelevaa ja usein erittäin toimivaakin, mutta tiesitkö, että tällainen toiminta on useimmiten Facebookin sääntöjen vastaista?
Markkinointi&Mainonta reagoi alituisesti lisääntyviin kilpailuhoukuttimiin uutisoimalla Facebookin säännöistä ja kertomalla mielenkiintoista faktaa siitä, miten yritykset eivät saa esimerkiksi pakottaa käyttäjää tykkäämään omasta sivustostaan ehtona kilpailuun osallistumiseen (lue koko artikkeli täältä). Kilpailuja ei saa myöskään järjestää suoraan Facebook-sivulla, vaan käyttäjä on ohjattava erilliselle kilpailusivustolle.
Facebookin pohjoismaiden johtaja Martin Ingemansson haluaa ohjata yritykset pois kilpailujen järjestämisestä Facebookissa, koska niiden teho ja käytännön hyödyt ovat edelleen hyvin kyseenalaisia ja kilpailujen kautta yritys kerää itselleen usein vain tarpeettomia tykkääjiä. Vaarana on myös se, että kilpailun järjestäjän jäädessä kiinni sääntöjen vastaisesta toiminnasta, on Facebookilla oikeus sulkea fanisivusto ilman erillistä ennakkoilmoitusta.
Raakaa peliä, eikö?
"Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa..." vai voiko?
Mielenkiintoinen kohta säännöissä sanoo, että "Facebookin toiminnallisuuksien käyttäminen ei saa olla kilpailuun osallistumisen ehtona", joka ainakin omasta mielestäni on hyvin tulkinnanvarainen ohjeistus. Tämä(kin) kohta on kuitenkin kierrettävissä viestinnällisin keinoin, koska usein sillä on erittäin paljon merkitystä, miten asiat ilmaistaan. Esimerkiksi Gigantin toteuttama Lumia 920 -puhelimen arvonta ja siitä informointi poikkeaa normaalista "tykkää - jaa kuva seinälläsi" -tyylisestä viestinnästä nerokkaalla tavalla. Kampanjassaan Gigantti tarjoaa jo sivustostaan tykänneille lisäarvona mahdollisuuden voittaa puhelimen, eikä näin ollen "pakota" tykkäämään sivustostaan, vaikka käytännössä ilmaus tarkottaisikin samaa asiaa.
Itselläni ainakin Facebookin news feediin tulee aina silloin tällöin kyseisiä ilmoituksia kilpailuista, mutta oletko sinä ollut osana viestinnän mukana tempaavaa joukkoa ja tykännyt sivustoista halutessasi osallistua arvontoihin?


Samaan asiaan olen kiinnittänyt huomiota ja tarkoituksena tästä postatakin. Hyvä kun otit asian esille. Se vaan tuntuu olevan niin, että monet yritykset hoitavat itse Facebookia perehtymättä siihen mitä siellä saa tehdä ja mitä ei (tosin ei kaikki mainostoimiston tapaisetkaan tunne näitä sääntöjä) Tästähän ne ohjeet lötyyy: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines ja suomeksi niitä löytää kun Googlettaa "Facebook kilpailu". Facebookissa yrityksen pitäisi osata tehdä niin hyvää sisältöä, että ihmiset haluavat innostua, jakaa sekä kommentoida.
VastaaPoistaMinä en tunne asiaa itse, mutta meille opetettiin jollain aiemmalla kurssilla, että Fb:n kilpailut ovat kiellettyjä, jos niissä on palkintona jotain, mitä hyvänsä, rahan arvoista. Tämä kuitenkin koskee vain (ilmaisia) Fb:n perusominaisuuksia. Ostamalla lisäominaisuuksia, yritys voi sitten kilpailuttaa ihmisiä ihan miten haluaa.
VastaaPoistaMeitä opastettiin myös, että asian voi kiertää siten, että kertoo Fb:ssä että kilpailu on firman www-sivuilla ja ohjaa liikenteen sinne.
Selvittelin juuri muutama viikko sitten itsekin näitä Facebookin sääntöjä ja tosiaan ne suositut "tykkää ja jaa ja voita" -kilpailut on kiellettyjä. Mutta muistaakseni siellä mainittiin myös, että jos FB kautta järjestetään joku kilpailu, voittajaa ei saa mainita FB:ssa eikä tähän saa ottaa yhteyttä FB:n kautta. Mutta muualla olevaan kilpailuun ohjaaminen on siis mahdollista ja FB:ssakin näkyviin kilpailuihin jos ne on toteutettu erillisellä sovelluksella.
VastaaPoistaFB on kuulemma alkanut myös valvoa tarkemmin sääntöjen noudattamista ja pahimmassa tapauksessa sulkenut sivuja ilman varoitusta ja ilman mahdollisuutta avata sivuja myöhemmin uudelleen.
En ole tainnut kyllä itse osallistua näihin "jaa kuva" -kilpailuihin. Ne on mielestäni jostain syystä ärsyttäviä.