tiistai 20. marraskuuta 2012

Minä ja SoMe

Huh, tähän ollaan nyt tultu, että blogitekstit on rustattu ja esseet kirjoitettu.

On kyllä ollut kivaa kokeilla tätä blogin ylläpitämistä taas pitkästä aikaa, viime kerrasta kun on kulunut jo monta vuotta! Kurssiin lähdettäessä tietämykseni sosiaalisesta mediasta oli jo suhteellisen vahva, jonka vuoksi yritin välttää some-sovelluksia esitellessäni kaikista yleisimpiä ja itsestäänselvimpiä vaihtoehtoja.

Tämä kurssi ja oppimistehtävät ovat ilokseni toimineet todella hyodyllisenä lisäoppina ajatellen opinnäytetyötäni. Olisin ehkä halunnut oppia useammasta uudesta somesovelluksesta jotain, mutta ajanpuutteen vuoksi tämä jäi nyt tähän. Olen silti tyytyväinen panokseeni kurssin tehtäviä kohtaan ja tuli siitä esseestäkin sitten lopulta ihan luettava, kun alkukankeuden yli pääsin.

Itse en ainakaan tästä suoraan jatka blogin ylläpitoa, vaikka kivaa se onkin, mutta ehkä sitten kun olen kevään aikana saanut opinnäytetyöni valmiiksi ja myynnin tradenomin paperit on hallussa niin bloggailulle voisi ollakin aikaa :)

Eipä siinä, toivottavasti joku hyötyi kirjoittamistani teksteistä ja pääsi avartamaan omaa some-kokemustaan niiden kautta :) Mukavaa talvea ja kevättä ja tsemppiä opiskelujen pariin!

Peace!
Sara

sunnuntai 18. marraskuuta 2012

"Haluan"-nappula Facebookissa

Facebook testasi muutamilla suurten yritysten Facebook-sivustoilla "tykkää"-nappulan luovaa käyttöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sivuille lisättyjen kuvien yläkulmaan ilmestyy nappula, jossa lukee  "Want" (haulan). Tämä näkymä ei ole kuitenkaan näkyvissä kaikille käyttäjille, vaan Facebook rajaa sen etukäteen tavalla, jota palvelu ei halua paljastaa. Muille käyttäjille sivustolla näkyy vaihtoehtoisesti "Like" tai "Collect" -nappula (tykkää, kerää) "Want"-napin sijasta.

Tätä toimintoa kokeillaan mm. Victoria's Secretin sekä Michael Korsin sivuilla. Minkä nappulan sinä sait itsellesi?

lauantai 17. marraskuuta 2012

Seuraatko sinä Big Brotheria?

Kaikki aina jaksavat väittää, etteivät katso Big Brotheria, mutta silti kun se tulee puheeksi useimmat kuitenkin tietävät tasan tarkkaan mitä talossa tapahtuu. Nyt BB:n seuraamisesta on tehty entistäkin sosiaalisempaa kuin koskaan. Lätkän MM-kisoissa jo kokeiltua Twitterin, Facebookin sekä muiden sosiaalisten medioiden yhdistäminen monistettiin tämän vuoden Big Brotheriin erittäin hyvällä menestyksellä.

Lue lisää MTV MEDIAn Spotti-blogista ja ihmettele, mitä kaikkea hienoa sosiaalinen media nykyään mahdollistaa jopa televisio-ohjelmille :)

perjantai 16. marraskuuta 2012

"Sisään on tsekannut moni muukin"

Sosiaalisen median chech in -toiminto on varmasti monelle tuttu. Tätä ideaa hyödynnettiin loistavasti myös mainonnassa, kun McCann-mainostoimisto herätti alkuvuodesta joidenkin silmissä paheksuntaa, mutta etenkin paljon keskustelua, Helsingin Hiv-tukikeskukselle tekemällään "Places"-mainoskampanjalla.

Mainosspottien ideana on herättää ihmisten tietoisuus siitä, että jos ei tiedä varmasti kuka muu on tsekannut sisään, kannattaa suojautua. Spotit lisättiin myös Hiv-tukikeskuksen YouTube-kanavalle verkkolevitykseen keskustelun herättämiseksi.

Alla kampanjan spottien mies- ja naisversio:



Hiv-tukikeskus sekä McCann onnistuivat tavoitteissaan loistavasti, sillä kampanja on noteerattu lukuisilla verkkosivuilla sekä blogeissa. Nämä kyseiset spotit kolahtivat välittömästi Facebookin käyttäjiin, mutta niin myös sivuston ylläpitoon. Jostain syystä Facebook sensuroi kampanjasta naisversion poistamalla sen näkyvistä, mutta mies sai kuitenkin sivustolle jäädä.
Kummallista, eikö?

Mitä tuumit spoteista? Uppooko tämäntyylinen provosoiva mainonta sinuun?

torstai 8. marraskuuta 2012

Hämärää toimintaa Facebookissa

"Tykkää meistä ja niin voit voittaa tämän ja tämän!" Veikkaan, että lähes jokainen Facebookia suhteellisen aktiivisesti seuraava on törmännyt vastaavanlaiseen viestintään, jossa yritykset houkuttelevat kilpailujen avulla kuluttajia tykkäämään heidän FB-sivustoistaan.

Tehokasta, houkuttelevaa ja usein erittäin toimivaakin, mutta tiesitkö, että tällainen toiminta on useimmiten Facebookin sääntöjen vastaista?

Markkinointi&Mainonta reagoi alituisesti lisääntyviin kilpailuhoukuttimiin uutisoimalla Facebookin säännöistä ja kertomalla mielenkiintoista faktaa siitä, miten yritykset eivät saa esimerkiksi pakottaa käyttäjää tykkäämään omasta sivustostaan ehtona kilpailuun osallistumiseen (lue koko artikkeli täältä). Kilpailuja ei saa myöskään järjestää suoraan Facebook-sivulla, vaan käyttäjä on ohjattava erilliselle kilpailusivustolle.

Facebookin pohjoismaiden johtaja Martin Ingemansson haluaa ohjata yritykset pois kilpailujen järjestämisestä Facebookissa, koska niiden teho ja käytännön hyödyt ovat edelleen hyvin kyseenalaisia ja kilpailujen kautta yritys kerää itselleen usein vain tarpeettomia tykkääjiä. Vaarana on myös se, että kilpailun järjestäjän jäädessä kiinni sääntöjen vastaisesta toiminnasta, on Facebookilla oikeus sulkea fanisivusto ilman erillistä ennakkoilmoitusta.
Raakaa peliä, eikö?

"Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa..." vai voiko?

Mielenkiintoinen kohta säännöissä sanoo, että "Facebookin toiminnallisuuksien käyttäminen ei saa olla kilpailuun osallistumisen ehtona", joka ainakin omasta mielestäni on hyvin tulkinnanvarainen ohjeistus. Tämä(kin) kohta on kuitenkin kierrettävissä viestinnällisin keinoin, koska usein sillä on erittäin paljon merkitystä, miten asiat ilmaistaan. Esimerkiksi Gigantin toteuttama Lumia 920 -puhelimen arvonta ja siitä informointi poikkeaa normaalista "tykkää - jaa kuva seinälläsi" -tyylisestä viestinnästä nerokkaalla tavalla. Kampanjassaan Gigantti tarjoaa jo sivustostaan tykänneille lisäarvona mahdollisuuden voittaa puhelimen, eikä näin ollen "pakota" tykkäämään sivustostaan, vaikka käytännössä ilmaus tarkottaisikin samaa asiaa.

Itselläni ainakin Facebookin news feediin tulee aina silloin tällöin kyseisiä ilmoituksia kilpailuista, mutta oletko sinä ollut osana viestinnän mukana tempaavaa joukkoa ja tykännyt sivustoista halutessasi osallistua arvontoihin?

tiistai 6. marraskuuta 2012

Vaarana valokuvaähky

Viime viikolla katselin televisiosta Hyviä ja huonoja uutisia ja illan jaksossa panelisteille heitettiin pohdittavaksi omalla tavallaan hyvin kyseenalainen uutinen. Kysymyksessä oli tukholmalaisen Memoto start-up yrityksen rakentama minikamera, joka ottaa automaattisesti kaksi kuvaa minuutissa ja taltioi näin käyttäjänsä elämän sellaiset hetket, joita hän muuten ei jaksa tai ehdi kuvata. Kuvat pystytään siirtämään helposti tietokoneelle, jonka kautta niitä voi jakaa eteenpäin esimerkiksi Facebookissa.

Tällaiselta näyttää Memoton kehittelemä minikamera:

(Huomioi, että kyseessä jälleen yksi yritys, joka käyttää Vimeota promotakseen tuotettaan.)

Kyseinen video ja keskustelu herätti ainakin itsessäni paljon kiinnostusta, kun valokuvaus ja elämän tärkeiden muistojen kuviksi taltioiminen on lähellä sydäntäni. Sinänsä aika jännä uusi vekotin tulossa markkinoille, joka tekee elämästämme taas astetta helpompaa. Tuota olisi ainakin kiva kokeilla muutama päivä, mutta kyseenalaistan sen funktion kuitenkin. Menettääkö valokuvaus totaalisesti arvonsa, jos kuvia pystyy jatkossa napsimaan tuosta noin vaan ilman, että edes tekee mitään?

En voinut olla nauramatta Henkka Hyppösen "hieman" sarkastiselle kommentille laitteesta: "Vuorokaudessa napatut 2 880 ikimuistoista otosta voi sitten ladata sosiaaliseen mediaan muiden ihmisten riemuksi. Siellä onkin tähän saakka ollut aivan liian vähän kuvia näyttöpäätteistä, ruokalan linjastoista, vessan seinistä, autojen kojelaudoista ja suppilovahveroista. Mutta nyt saadaan korjaus tähänkin!" 
Koko keskustelun voit katsoa täältä kohdasta 33:45 eteenpäin.

Mitä sinä tuumit kamerasta, onko tämä mielestäsi hyvä vai huono uutinen?

The power of creativity !

Oli pakko jakaa tää makee video teidän kanssa, olis kyllä siistiä jos kaikki deejiit tekisivät musaa jatkossa näin visuaalisesti hienolla tavalla!


Muista full screen! 
Tämä jos joku pitää ehdottomasti kokea koko näytön kokoisena!

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Sininen lintu vakoojan hommissa

Onko Twitter itsellesi yhtä sekametelisoppaa, etkä ole varma, ketä kannattaisi seurata ja miksi? Palvelu näyttää olevan täynnä mielenkiintoista informaatiota ja videoita, mutta et tiedä miten niihin pääsisi parhaiten käsiksi?

Markkinointi&Mainonta kertoi 1.11. sivuillaan jännittävästä uudesta sovelluksesta, joka on kehitetty Twitterin käyttäjille. Kyseessä on Tendy Appsin suunnittelema "ShadowMe"-sovellus, jonka kautta voit nähdä kaiken sen, mitä joku muu käyttäjä näkee Twitterissä.

Toisen käyttäjän tilaamat syötteet, uutiset ja videot ovat nyt siis kaikkien saatavilla. Käytännössä tämän sovelluksen avulla voit olla joku muu Twitterissä ja vakoilla julkisuuden henkilöitä, kavereitasi tai vaikkapa omaa pomoasi, jos uskallat !

Tendy Appsin perustaja Keith Saviz perustelee sovelluksen hyötyjä sillä, että se tarjoaa neuvoja ja opastusta Twitterin ensikäyttäjille antaen heille laatusisältöä aktiivisten käyttäjien kautta. ShadowMe:stä hyötyvät myös aktiivikäyttäjät, sillä sovellus tehostaa heidänkin Twitterin käyttökokemusta tarjoamalla keinon seurata toisten aktiivikäyttäjien uutisia esimerkiksi tiettyihin mielenkiinnon kohteisiin tai tapahtumiin liittyen.

 "This is what I call win-win-situation"?

Omaan korvaani tämä kuulosti kuitenkin ainakin jokseenkin pelottavalta, että kuka tahansa voi nyt seurata omia tekemisiäni ja kiinnostuksen kohteitani Twitterissä ja ns. esiintyä minuna. Onko tämänkaltainen "vakoilu" mielestäsi oikeutettua, vai kiikkuuko se jo yksityisyyssuojan rikkomisen rajamailla?