tiistai 20. marraskuuta 2012

Minä ja SoMe

Huh, tähän ollaan nyt tultu, että blogitekstit on rustattu ja esseet kirjoitettu.

On kyllä ollut kivaa kokeilla tätä blogin ylläpitämistä taas pitkästä aikaa, viime kerrasta kun on kulunut jo monta vuotta! Kurssiin lähdettäessä tietämykseni sosiaalisesta mediasta oli jo suhteellisen vahva, jonka vuoksi yritin välttää some-sovelluksia esitellessäni kaikista yleisimpiä ja itsestäänselvimpiä vaihtoehtoja.

Tämä kurssi ja oppimistehtävät ovat ilokseni toimineet todella hyodyllisenä lisäoppina ajatellen opinnäytetyötäni. Olisin ehkä halunnut oppia useammasta uudesta somesovelluksesta jotain, mutta ajanpuutteen vuoksi tämä jäi nyt tähän. Olen silti tyytyväinen panokseeni kurssin tehtäviä kohtaan ja tuli siitä esseestäkin sitten lopulta ihan luettava, kun alkukankeuden yli pääsin.

Itse en ainakaan tästä suoraan jatka blogin ylläpitoa, vaikka kivaa se onkin, mutta ehkä sitten kun olen kevään aikana saanut opinnäytetyöni valmiiksi ja myynnin tradenomin paperit on hallussa niin bloggailulle voisi ollakin aikaa :)

Eipä siinä, toivottavasti joku hyötyi kirjoittamistani teksteistä ja pääsi avartamaan omaa some-kokemustaan niiden kautta :) Mukavaa talvea ja kevättä ja tsemppiä opiskelujen pariin!

Peace!
Sara

sunnuntai 18. marraskuuta 2012

"Haluan"-nappula Facebookissa

Facebook testasi muutamilla suurten yritysten Facebook-sivustoilla "tykkää"-nappulan luovaa käyttöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sivuille lisättyjen kuvien yläkulmaan ilmestyy nappula, jossa lukee  "Want" (haulan). Tämä näkymä ei ole kuitenkaan näkyvissä kaikille käyttäjille, vaan Facebook rajaa sen etukäteen tavalla, jota palvelu ei halua paljastaa. Muille käyttäjille sivustolla näkyy vaihtoehtoisesti "Like" tai "Collect" -nappula (tykkää, kerää) "Want"-napin sijasta.

Tätä toimintoa kokeillaan mm. Victoria's Secretin sekä Michael Korsin sivuilla. Minkä nappulan sinä sait itsellesi?

lauantai 17. marraskuuta 2012

Seuraatko sinä Big Brotheria?

Kaikki aina jaksavat väittää, etteivät katso Big Brotheria, mutta silti kun se tulee puheeksi useimmat kuitenkin tietävät tasan tarkkaan mitä talossa tapahtuu. Nyt BB:n seuraamisesta on tehty entistäkin sosiaalisempaa kuin koskaan. Lätkän MM-kisoissa jo kokeiltua Twitterin, Facebookin sekä muiden sosiaalisten medioiden yhdistäminen monistettiin tämän vuoden Big Brotheriin erittäin hyvällä menestyksellä.

Lue lisää MTV MEDIAn Spotti-blogista ja ihmettele, mitä kaikkea hienoa sosiaalinen media nykyään mahdollistaa jopa televisio-ohjelmille :)

perjantai 16. marraskuuta 2012

"Sisään on tsekannut moni muukin"

Sosiaalisen median chech in -toiminto on varmasti monelle tuttu. Tätä ideaa hyödynnettiin loistavasti myös mainonnassa, kun McCann-mainostoimisto herätti alkuvuodesta joidenkin silmissä paheksuntaa, mutta etenkin paljon keskustelua, Helsingin Hiv-tukikeskukselle tekemällään "Places"-mainoskampanjalla.

Mainosspottien ideana on herättää ihmisten tietoisuus siitä, että jos ei tiedä varmasti kuka muu on tsekannut sisään, kannattaa suojautua. Spotit lisättiin myös Hiv-tukikeskuksen YouTube-kanavalle verkkolevitykseen keskustelun herättämiseksi.

Alla kampanjan spottien mies- ja naisversio:



Hiv-tukikeskus sekä McCann onnistuivat tavoitteissaan loistavasti, sillä kampanja on noteerattu lukuisilla verkkosivuilla sekä blogeissa. Nämä kyseiset spotit kolahtivat välittömästi Facebookin käyttäjiin, mutta niin myös sivuston ylläpitoon. Jostain syystä Facebook sensuroi kampanjasta naisversion poistamalla sen näkyvistä, mutta mies sai kuitenkin sivustolle jäädä.
Kummallista, eikö?

Mitä tuumit spoteista? Uppooko tämäntyylinen provosoiva mainonta sinuun?

torstai 8. marraskuuta 2012

Hämärää toimintaa Facebookissa

"Tykkää meistä ja niin voit voittaa tämän ja tämän!" Veikkaan, että lähes jokainen Facebookia suhteellisen aktiivisesti seuraava on törmännyt vastaavanlaiseen viestintään, jossa yritykset houkuttelevat kilpailujen avulla kuluttajia tykkäämään heidän FB-sivustoistaan.

Tehokasta, houkuttelevaa ja usein erittäin toimivaakin, mutta tiesitkö, että tällainen toiminta on useimmiten Facebookin sääntöjen vastaista?

Markkinointi&Mainonta reagoi alituisesti lisääntyviin kilpailuhoukuttimiin uutisoimalla Facebookin säännöistä ja kertomalla mielenkiintoista faktaa siitä, miten yritykset eivät saa esimerkiksi pakottaa käyttäjää tykkäämään omasta sivustostaan ehtona kilpailuun osallistumiseen (lue koko artikkeli täältä). Kilpailuja ei saa myöskään järjestää suoraan Facebook-sivulla, vaan käyttäjä on ohjattava erilliselle kilpailusivustolle.

Facebookin pohjoismaiden johtaja Martin Ingemansson haluaa ohjata yritykset pois kilpailujen järjestämisestä Facebookissa, koska niiden teho ja käytännön hyödyt ovat edelleen hyvin kyseenalaisia ja kilpailujen kautta yritys kerää itselleen usein vain tarpeettomia tykkääjiä. Vaarana on myös se, että kilpailun järjestäjän jäädessä kiinni sääntöjen vastaisesta toiminnasta, on Facebookilla oikeus sulkea fanisivusto ilman erillistä ennakkoilmoitusta.
Raakaa peliä, eikö?

"Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa..." vai voiko?

Mielenkiintoinen kohta säännöissä sanoo, että "Facebookin toiminnallisuuksien käyttäminen ei saa olla kilpailuun osallistumisen ehtona", joka ainakin omasta mielestäni on hyvin tulkinnanvarainen ohjeistus. Tämä(kin) kohta on kuitenkin kierrettävissä viestinnällisin keinoin, koska usein sillä on erittäin paljon merkitystä, miten asiat ilmaistaan. Esimerkiksi Gigantin toteuttama Lumia 920 -puhelimen arvonta ja siitä informointi poikkeaa normaalista "tykkää - jaa kuva seinälläsi" -tyylisestä viestinnästä nerokkaalla tavalla. Kampanjassaan Gigantti tarjoaa jo sivustostaan tykänneille lisäarvona mahdollisuuden voittaa puhelimen, eikä näin ollen "pakota" tykkäämään sivustostaan, vaikka käytännössä ilmaus tarkottaisikin samaa asiaa.

Itselläni ainakin Facebookin news feediin tulee aina silloin tällöin kyseisiä ilmoituksia kilpailuista, mutta oletko sinä ollut osana viestinnän mukana tempaavaa joukkoa ja tykännyt sivustoista halutessasi osallistua arvontoihin?

tiistai 6. marraskuuta 2012

Vaarana valokuvaähky

Viime viikolla katselin televisiosta Hyviä ja huonoja uutisia ja illan jaksossa panelisteille heitettiin pohdittavaksi omalla tavallaan hyvin kyseenalainen uutinen. Kysymyksessä oli tukholmalaisen Memoto start-up yrityksen rakentama minikamera, joka ottaa automaattisesti kaksi kuvaa minuutissa ja taltioi näin käyttäjänsä elämän sellaiset hetket, joita hän muuten ei jaksa tai ehdi kuvata. Kuvat pystytään siirtämään helposti tietokoneelle, jonka kautta niitä voi jakaa eteenpäin esimerkiksi Facebookissa.

Tällaiselta näyttää Memoton kehittelemä minikamera:

(Huomioi, että kyseessä jälleen yksi yritys, joka käyttää Vimeota promotakseen tuotettaan.)

Kyseinen video ja keskustelu herätti ainakin itsessäni paljon kiinnostusta, kun valokuvaus ja elämän tärkeiden muistojen kuviksi taltioiminen on lähellä sydäntäni. Sinänsä aika jännä uusi vekotin tulossa markkinoille, joka tekee elämästämme taas astetta helpompaa. Tuota olisi ainakin kiva kokeilla muutama päivä, mutta kyseenalaistan sen funktion kuitenkin. Menettääkö valokuvaus totaalisesti arvonsa, jos kuvia pystyy jatkossa napsimaan tuosta noin vaan ilman, että edes tekee mitään?

En voinut olla nauramatta Henkka Hyppösen "hieman" sarkastiselle kommentille laitteesta: "Vuorokaudessa napatut 2 880 ikimuistoista otosta voi sitten ladata sosiaaliseen mediaan muiden ihmisten riemuksi. Siellä onkin tähän saakka ollut aivan liian vähän kuvia näyttöpäätteistä, ruokalan linjastoista, vessan seinistä, autojen kojelaudoista ja suppilovahveroista. Mutta nyt saadaan korjaus tähänkin!" 
Koko keskustelun voit katsoa täältä kohdasta 33:45 eteenpäin.

Mitä sinä tuumit kamerasta, onko tämä mielestäsi hyvä vai huono uutinen?

The power of creativity !

Oli pakko jakaa tää makee video teidän kanssa, olis kyllä siistiä jos kaikki deejiit tekisivät musaa jatkossa näin visuaalisesti hienolla tavalla!


Muista full screen! 
Tämä jos joku pitää ehdottomasti kokea koko näytön kokoisena!

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Sininen lintu vakoojan hommissa

Onko Twitter itsellesi yhtä sekametelisoppaa, etkä ole varma, ketä kannattaisi seurata ja miksi? Palvelu näyttää olevan täynnä mielenkiintoista informaatiota ja videoita, mutta et tiedä miten niihin pääsisi parhaiten käsiksi?

Markkinointi&Mainonta kertoi 1.11. sivuillaan jännittävästä uudesta sovelluksesta, joka on kehitetty Twitterin käyttäjille. Kyseessä on Tendy Appsin suunnittelema "ShadowMe"-sovellus, jonka kautta voit nähdä kaiken sen, mitä joku muu käyttäjä näkee Twitterissä.

Toisen käyttäjän tilaamat syötteet, uutiset ja videot ovat nyt siis kaikkien saatavilla. Käytännössä tämän sovelluksen avulla voit olla joku muu Twitterissä ja vakoilla julkisuuden henkilöitä, kavereitasi tai vaikkapa omaa pomoasi, jos uskallat !

Tendy Appsin perustaja Keith Saviz perustelee sovelluksen hyötyjä sillä, että se tarjoaa neuvoja ja opastusta Twitterin ensikäyttäjille antaen heille laatusisältöä aktiivisten käyttäjien kautta. ShadowMe:stä hyötyvät myös aktiivikäyttäjät, sillä sovellus tehostaa heidänkin Twitterin käyttökokemusta tarjoamalla keinon seurata toisten aktiivikäyttäjien uutisia esimerkiksi tiettyihin mielenkiinnon kohteisiin tai tapahtumiin liittyen.

 "This is what I call win-win-situation"?

Omaan korvaani tämä kuulosti kuitenkin ainakin jokseenkin pelottavalta, että kuka tahansa voi nyt seurata omia tekemisiäni ja kiinnostuksen kohteitani Twitterissä ja ns. esiintyä minuna. Onko tämänkaltainen "vakoilu" mielestäsi oikeutettua, vai kiikkuuko se jo yksityisyyssuojan rikkomisen rajamailla?

tiistai 30. lokakuuta 2012

Voihan Vimeo...

Voi sitä aikaa, kun kansalaisilla ei ollut vielä paikkaa, jonka kautta jakaa hauskoja videonpätkiä toisilleen, mitenkä ihmiset ennen hauskuuttivat työpäiviään! Uskoisin, että jokainen meistä on jossain vaiheessa elämäänsä törmännyt käsitteeseen YouTube (tai jos ei ole niin yksi kysymys: miten??) Nyt kun tämän maagisen palvelun rinnalle lisää vielä Vimeon niin kyllä meitä hemmotellaan :)

Vimeon perusidea on sama kuin esimerkiksi YouTubella eli palvelu perustuu internetissä toimivaan videonjakoon. Rekisteröityminen on ilmaista, jonka kautta käyttäjä pääsee jakamaan omia videoitaan muiden nähtäväksi ja kommentoimaan muita palveluun ladattuja videoita. Vimeo tukee videoiden jakamisen muille verkkosivuille ja sosiaalisen median palveluihin ja se mahdollistaa myös pitkäaikaisen videoiden säilyttämisen käyttäjän tilillä.

Suurin ero Vimeolla muihin samankaltaisiin palveluihin verrattuna on se, että sivusto panostaa erityisesti videoiden laatuun niin teknisellä puolella (HD-videot) kuin katselukokemuksenakin. Vimeossa käyttäjän lataamat videot ovat etusijalla, eikä niitä häiritä esimerkiksi mainonnalla, eli niin kuin yhteisön nettisivuillakin kerrotaan: "absolutely zero ads!" Vimeo kasvattaa jatkuvasti suosiotaan juuri laatuun panostuksensa ansiosta ja nousee koko ajan enemmän ja enemmän kuluttajien tietosuuteen. Laatu varmistetaan selkeillä kriteereillä siitä, mitä video saa tai ei saa sisältää. Käyttäjä saa esimerkiksi lisätä Vimeoon ainoastaan sellaisia videoita, joihin hänellä on itsellään tekijänoikeudet ja tiedostojen jakamiseen on viikon aikana käytössä rajallinen määrä megatavuja. Sivustolle ladattu video ei myöskään saa olla mainos, vaikka Vimeon käyttöä tuotteiden promoamiseen kuitenkin kannustetaan.

Tässä erittäin hyvä esimerkki HD-videon voimasta!



Yllä nähtävässä videossa GoPro-kameranvalmistaja esittelee uuden HERO3-mallinsa uuden kevyemmän ja tehokkaamman version. Vimeoa on käytetty nerokkaasti, koska GoPro:n kokoama materiaali ja tuotteen tekniset ominaisuudet tulevat parhaiten esille juuri HD-laadun kautta ja video on äärimmäisen helppo jakaa kavereille nähtäväksi erilaisiin sosiaalisiin medioihin, blogeihin tai sähköpostin kautta. Koska Vimeon laatumielikuva on myös korkeampi kuin esimerkiksi YouTuben, tuo se välillisesti myös lisäarvoa yrityksen edustamalle tuotteelle. Tällaiseen videonjakoon sivuston alkuperäinen visio on suuntautunutkin ja sen vuoksi palvelu onkin yleistymässä yritysmaailman käytössä. Ja kyllähän nyt tuollaisen videon katselun jälkeen kuka tahansa vähänkään kyseisen kameran käytöstä kiinnostunut on ihan täpinöissään odottamassa uutta mallia!

Onko Vimeo ollut sinulle jo ennestään tuttu ja koetko sen tarpeelliseksi muiden videonjakosivustojen rinnalla?

maanantai 29. lokakuuta 2012

"Pinterest is to women what fantasy football is to men!"

Pinterest kuvaa itseään simppelisti sanoilla: "Pinterest is a virtual pinboard." Tämä erittäin yksinkertaistettu ja hienosti muotoiltu lause on kuitenkin täysin yhtä tyhjän kanssa, koska jos rehellisiä ollaan, niin eihän tuo nyt kerro vielä mitään.

Itse olin aluksi hyvinkin pihalla siitä, mistä Pinterestissä oikein oli kyse ja edelleen kun minulta kysytään mikä se on, sitä on todella vaikea selittää. Käytännön ihmisenä jätän muutenkin aina kaikki ohjekirjat lukematta ja alan vain kokeilemaan asioiden toimivuutta ja mitä niillä voi tehdä.

Sama Pinterestin kanssa: se pitää itse kokea.

Pinterestin päällimmäisenä tavoitteena on yhdistää ihmisiä samojen kiinnostuksen kohteiden kautta kuvien ja videoiden muodossa. Pinterestin käyttäjän on mahdollista tehdä itselleen "kansioita" erilaisten teemojen ympärille, joihin pystyy kokoamaan itselleen mieluisia asioita internetistä tai muiden käyttäjien kautta poimien. Esimerkiksi kansion, eli "boardin", voi tehdä vaikkapa häihin, väreihin, arkkitehtuuriin tai valokuvaukseen liittyvistä asioista.


Näin välikommenttina, Pinterestin käyttöä on yllättävän vaikea selittää suomeksi, 
kun edes sanalle pinboard ei tahdo löytyä kunnollista suomenkielistä käännöstä !

Noh, yritetään jatkaa.

Pinterestiä voi käyttää myös tekemättä itselleen boardeja. Näin ollen käyttäjä seuraa muiden käyttäjien profiilia tai vain itseään kiinnostavia boardeja follow-näppäimen kautta (se siitä ei-englannin-kielen-käytöstä). Tätä kautta käyttäjän seuraamat asiat ilmestyvät automaattisesti omalle etusivulle aina kun käyttäjän seuraamat muut käyttäjät lisäävät jotain sisältöä omalle boardilleen. Tarpeeksi sekavaa?

Käytännössä käyttäjät hakevat Pinterestistä useimmiten uusia ideoita esimerkiksi sisustukseen, askarteluun tai ruoanlaittoon tai vaihtoehtoisesti haluavat yksinkertaisesti inspiroitua muiden käyttäjien kanssa jaetuista kiinnostuksen kohteista.

Koska verbaalinen tekstintuotto takkuilee jokseenkin tällä hetkellä, otetaan käyttöön visuaalisuus. Tässä katselmus, miltä minun pinboardini näyttää tällä hetkellä:


Käy katsomassa sama livenä: http://pinterest.com/acupofjoy
 
Omaan profiiliini olen koonnut boardena itseäni visuaalisesti miellyttävistä asioista ja yhden kansion olen omistanut myös kokonaan itse ottamilleni valokuville. Boardin sisältö koostuu siis saman aihealueen kuvista ja videoista, jotka yhdistyvät omaksi kokonaisuudeksi. Kuva kertokoot tässäkin kohtaa enemmän kuin tuhat sanaa, joten alla yhden boardini, "Oh, so beautiful" sisältö:



Pinterestin käytössä itse pidän eniten siitä, että se mahdollistaa itseäni lähellä olevien asioiden kokoamisen ns. "saman katon alle" pitämättä niistä kuitenkaan blogia. Nyt olen vihdoin löytänyt paikan, missä pystyn yhdistämään kaikki ne kauniit asiat, mietelauseet, liikkuvan kuvan, mielikuvituksen, taidon, hauskuuden ja innovatiivisuuden yhteen ja samaan paikkaan. Ja kaiken lisäksi vielä erittäin kauniilla tavalla.

Niin kuin monen uuden sosiaalisen median, myös Pinterestin käyttö työelämässä lisääntyy ja kehitttyy jatkuvasti. Useimmat vaate- tai kenkäbrandit käyttävät jo Pinterestiä uusien tuotteiden ja malliensa promoamiseen. Tuotteesta on helppo ottaa kuva, lisätä se omalle boardille ja sitä kautta levittää sanaa maailmalle esimerkiksi uudesta kenkämallista. B2B-yritysnäkökulmasta Pinterestin käyttö on vielä toistaiseksi ainakin hieman haasteellista, mutta tämänkaltaiset yritykset voisivat mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyntää Pinterestiä esimerkiksi uutisvideoiden jakamiseen.
Toivottavasti tämä havainnollistaminen avasi edes vähän teitä lukijoita Pinterestin ihmeellisestä maalmasta, parhaani ainakin yritin. Vaikka itse käytänkin Pinterestiä päivittäin, niin kuin jo aikaisemmin sanoin, on sen käyttö jotenkin vaikea pukea sanoiksi. Siksi suosittelenkin teitä kaikkia visuaalisista asioista kiinnostuneita tutustumaan tähän upeaan sosiaalisen median sovellukseen!

Kuitenkin pieni varoituksen sana: Pinterestin käyttö saattaa olla hurjan kivaa ja siihen voi jäädä erittäin helposti koukkuun! :)

perjantai 26. lokakuuta 2012

Ensilumi

Tänään sosiaalisessa mediassa paljon keskustelua herättänyt ensilumi saapui pääkaupunkiseudullekin, aiheuttaen ainakin omassa Facebookin news feedissäni hurjaa pöhinää. Huvikseni laskin lukeneeni 58 päivitystä lumeen liittyen, miten kukakin oli peloissaan ajanut kesärenkailla töihin, ollut myöhässä julkisen liikenteen hitauden takia tai muuten vaan nauttineen ihanasta syys-talvipäivästä.

Itse en jaksanut kavereitteni news feediä tukkia omalla päivityksellä, vaan ryntäsin ulos ikuistamaan tämän kauniin ruskan, lumen ja auringon täyttämän hetken.




Odotatko sinä jo innolla talvea?

torstai 25. lokakuuta 2012

Liikkuva kuva

Tässä pientä hymyn aihetta liikkuvan kuvan merkeissä :)



Positiivista torstai-iltaa kaikille !

tiistai 23. lokakuuta 2012

Kahville, lounaalle, leffaan?

Tutustuin muutama viikko sitten erittäin mielenkiintoiseen some-sovellukseen nimeltä Doodle. Näin jälkeenpäin mietin, miten olenkaan kaikki nämä vuodet kaivannut juuri tämänkaltaista sovellusta elämääni ja miten tiemme kohtasivat vasta nyt!

Eli mistä on kyse?

Doodle on internetissä toimiva kalenteri, jonka avulla käyttäjä voi luoda erilaisia aikatauluehdotelmia omille tapahtumilleen. Käyttäjä jakaa kyseisen "Doodlen" eli ehdotukset tapahtuman päivämääristä valitsemalleen ihmisryhmälle linkin kautta, jonka jälkeen osallistujat voivat käydä ruksaamassa itselle sopivat päivämäärät. Lopputuloksena kalenterissa näkyy kaikkien osallistujien vastaukset, jonka jälkeen on helppoa seurata, mikä päivä sopisi mahdollisimman monelle osallistujalle parhaiten.

Normaaliakin helpommaksi kaiken tekee se, että Doodle on täysin ilmainen käyttää ja mikä parasta, käyttääksesi tätä sovellusta sinun ei tarvitse rekisteröityä käyttäjäksi (kerrankin), vaan voit luoda omia aikatauluehdotelmia ilman sitoutumista kaikenlaisiin uusiin järjestelmiin.

Miten palvelu toimii?

Vaihe 1: Yleistä
 
Koska rekisteröityminen ei ole välttämätöntä, käyttäjä voi siirtyä suoraan luomaan uutta tapaamista. Aluksi tapaaminen nimetään (esim. Asiakastapaaminen), siihen lisätään mahdollinen osoite sekä pieni kuvaus tapaamisesta osallistujille tiedoksi. Kaikkia kenttiä ei ole kuitenkaan pakko täyttää jos ei halua.

Tämän jälkeen käyttäjän tulee kuitenkin lisätä oma nimi ja sähköpostiosoite tapaamiseen, jonka kautta hän saa linkin sähköpostiinsa kyselyn ylläpitämistä varten. Nämä tiedot eivät onneksi kuitenkaan automaattisesti luo käyttäjätiliä Doodleen.


Vaihe 2: Aikaesitykset


Päivämäärävalikko

Käyttäjän on helppo määritellä kalenterinmallisesta näkymästä itselleen sopivat päivämäärät tapaamiselle.







 Aikavalikko

Aikaisemmin määritellyt päivämäärät ilmestyvät automaattisesti tähän näkymään, joihin voit halutessasi liittää omat kellonaikaehdotuksesi tietyille päiville. Jos et kuitenkaan syötä aikaa päivämäärälle ollenkaan, kyseisen päivän tapahtuma näytetään kokopäiväisenä.






Vaihe 3: Asetukset

Kolmannessa vaiheessa voit vapaasti määritellä haluatko luoda kyselystäsi ns. peruskyselyn vai esimerkiksi salata sen niin, että vain valitsemasi henkilöt pääsevät näkemään luomasi kyselyn. Tämä on suositeltavaa luottamuksellisissa, esimerkiksi asiakastapaamisissa, jolloin esim. tapaamisen agenda ei ole nähtävillä aivan kenelle tahansa.


Vaihe 4: Kutsu



Tässä kohtaa käyttäjä voi halutessaan luoda itselleen MyDoodle-tilin, jos ei ole sitä aikaisemmin tehnyt ja kokee sen tarpeelliseksi. Vaihtoehtoisesti Doodle-linkki lähetetään suoraan käyttäjän määrittämään sähköpostiosoitteeseen, jonne hän saa myös ilmoitukset, kun joku muu käyttäjä vastaa kyselyyn.



Lopullinen Doodle-kysely näyttää kutakuinkin tältä:


Kalenterissa näkyy selkeästi vastanneiden henkilöiden nimet sekä kohdassa 1 syöttämäsi tiedot tapaamisesta. Tadaa! Aikataulujen koordinointi ystävien kesken ei ole ikinä aikaisemmin ollut näin helppoa ja selkeää! :)

Käytettävyys työelämässä

Useimmilla yrityksillä on käytössään esimerkiksi MS Outlookin kautta kalenteritoiminto, jonka kautta kalenterikutsuja voi ehdottaa asiakkaille. Myyntityössä Doodlen kaltainen sovellus tuottaa siinä kohtaa ongemia, kun kyseessä on luottamuksellista asiaa sisältävät palaverit.

Mielestäni kuitenkin pk-yritykset pystyvät kuitenkin mahdollisesti käyttämään tämänkaltaista järjestelmää päivittäin työssään, ei ainakaan tarvitse heti yritystä perustaessa investoida maksullisiin ohjelmistoihin vaan voi hyödyntää jo olemassa olevia ilmaisia sovelluksia!

Doodlea kuitenkin käytetään pääosin ei-niin-virallisten tapahtumien, kuten pikkujoulujen tai leffailtojen järjestämiseen, johon se on mielestäni tehty soveltumaan erittäin toimivalla ja helpolla tavalla.

Mitä mieltä sinä olet Doodlesta? :)

maanantai 22. lokakuuta 2012

Haloo, kuuluuko?


Kyseessähän on tietenkin SKYPE [ˈskaɪp] !

Skype kehitettiin tarjoamaan käyttäjille pikaviestintäohjelma, jonka kautta on mahdollisuus keskustella ilmaiseksi toisen käyttäjän kanssa ja samalla jakaa myös tiedostoja. Palvelua kehitettäessä mukaan astui myös Skypen paras ominaisuus: videopuhelut. Näin ollen keskustelua ei tarvitse käydä vain kirjoittaen, vaan toiselle käyttäjälle voi soittaa videopuheluita!

Skype on pääasiassa suunniteltu kahden henkilön välisiin videopuheluihin, mutta jo varhaisessa kehityksen vaiheessa siihen lisättiin ns. konferenssipuheluominaisuus, joka mahdollistaa videopuhelut jopa yhdeksän samanaikaisen käyttäjän välillä. 

Skypen käyttö tapahtuu pääosin tietokoneelta tietokoneelle, mutta nykyään videopuheluita on mahdollisuus soittaa esimerkiksi muidenlaisten päätelaitteiden ja tietynlaisten televisioiden kautta. Palvelu tarjotaan käyttäjälle ilmaisena, mutta siitä on mahdollista tilata myös maksullinen versio, jos videopuheluita haluaa soittaa suoraan matkapuhelimesta toiseen.

Skype on erityisen suosittu eri maiden välisien puhelujen soittamisessa juuri sen ilmaisen käytön vuoksi ja koska se vaatii vain ohjelman lataamisen ja oman käyttäjätunnuksen luomisen. Useat ihmiset käyttävätkin Skypeä soittaakseen esimerkiksi kaukaisille sukulaisilleen ja matkoilla oleville elämänkumppaneilleen ja ystävilleen.

Työkäytössä Skype soveltuu erinomaisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Palvelusta on tarjolla jopa erillinen yrityskäyttöö suunniteltu versio, jossa on yksityiselle käyttäjälle tarkoitettua versiota laajemmat käyttömahdollisuudet, esimerkiksi pikaviestintämahdollisuus yrityksen sisällä. Videopuhelut matkapuhelimiin ovat edullisempia ja käyttö yksinkertaisempaa. Tämä onkin ehdottomasti erinomainen vaihtoehto yrityksille olla kontaktissa asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin.

Happy calling !

sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Helppoa kun sen osaa?

Syksyinen sunnuntai-ilta ja pienimuotoinen jumitus pään sisällä. Aika pitkään on tässä jo saanut koneen näyttöä tuijottaa eikä ajatuksia oikein saa kasattua mitenkään fiksuiksi lauseiksi, vaikka itselle verbaalisesti rikasta tekstiä onkin aina ollut yllättävän helppo tuottaa. Taidan kaikkien hyvinvoinnin vuoksi siis ottaa viisaampien sanoista mallia, eli "keep it simple" saa toimia tämän ensimmäisen tekstin perustana. Olkoon ne kaikki tulevat tekstit sitten ajatuksiltaan rikkaampia.

Kurssilla toivon oppivani löytämään uusia ulottuvuuksia erilaisten sosiaalisten medioiden mahdollisuuksista ja pystyväni hyödyntämään niitä opinnäytetyöprosessini aikana. Minusta on ollut äärimmäisen hienoa huomata, miten paljon sosiaalista mediaa linkitetään jo työelämään, jonka kautta siinä mukana olemisen tärkeys korostuu päivä päivältä enemmän. Tavoitteenani onkin pysyä tässä koko ajan kasvavassa sosiaalisen median laajentumistulvassa mukana ja samalla jakaa oppimaani työkavereiden kesken. Toivon oppivani paljon erilaisten sovellusten käytöstä, niiden soveltamismahdollisuuksista ja siitä, miten niitä pystyttäisiin tulevaisuudessa hyödyntämään työelämässä yhä paremmin.

Tekstit olisi kiva lopettaa aina johonkin pieneen mietelauseeseen, mutta pää lyö edelleen hyvin tyhjää. Taitaa siis käydä niin, että better luck next time!

Sara

Edit: Hienosti oli Blogger pistänyt oletusasetukseksi Tyynen meren aikavyöhykkeen, ehkä se itselle tuttu vilkas ajatusmaailma seikkailee siellä :)