maanantai 22. lokakuuta 2012

Haloo, kuuluuko?


Kyseessähän on tietenkin SKYPE [ˈskaɪp] !

Skype kehitettiin tarjoamaan käyttäjille pikaviestintäohjelma, jonka kautta on mahdollisuus keskustella ilmaiseksi toisen käyttäjän kanssa ja samalla jakaa myös tiedostoja. Palvelua kehitettäessä mukaan astui myös Skypen paras ominaisuus: videopuhelut. Näin ollen keskustelua ei tarvitse käydä vain kirjoittaen, vaan toiselle käyttäjälle voi soittaa videopuheluita!

Skype on pääasiassa suunniteltu kahden henkilön välisiin videopuheluihin, mutta jo varhaisessa kehityksen vaiheessa siihen lisättiin ns. konferenssipuheluominaisuus, joka mahdollistaa videopuhelut jopa yhdeksän samanaikaisen käyttäjän välillä. 

Skypen käyttö tapahtuu pääosin tietokoneelta tietokoneelle, mutta nykyään videopuheluita on mahdollisuus soittaa esimerkiksi muidenlaisten päätelaitteiden ja tietynlaisten televisioiden kautta. Palvelu tarjotaan käyttäjälle ilmaisena, mutta siitä on mahdollista tilata myös maksullinen versio, jos videopuheluita haluaa soittaa suoraan matkapuhelimesta toiseen.

Skype on erityisen suosittu eri maiden välisien puhelujen soittamisessa juuri sen ilmaisen käytön vuoksi ja koska se vaatii vain ohjelman lataamisen ja oman käyttäjätunnuksen luomisen. Useat ihmiset käyttävätkin Skypeä soittaakseen esimerkiksi kaukaisille sukulaisilleen ja matkoilla oleville elämänkumppaneilleen ja ystävilleen.

Työkäytössä Skype soveltuu erinomaisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Palvelusta on tarjolla jopa erillinen yrityskäyttöö suunniteltu versio, jossa on yksityiselle käyttäjälle tarkoitettua versiota laajemmat käyttömahdollisuudet, esimerkiksi pikaviestintämahdollisuus yrityksen sisällä. Videopuhelut matkapuhelimiin ovat edullisempia ja käyttö yksinkertaisempaa. Tämä onkin ehdottomasti erinomainen vaihtoehto yrityksille olla kontaktissa asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin.

Happy calling !

1 kommentti: